„Bort és részegítő italt ne igyál, te és fiaid…” (10:8). Első ránézésre úgy tűnik, elég lett volna kizárólag Áronnak megtiltani, hogy alkoholos befolyásoltság alatt végezze szolgálatát, mert ez automatikusan vonatkozott volna a fiaira is. A Tóra azonban bővebben fogalmaz, ezúttal sem véletlenül, miként erre Rav Joszef Feimer (1796-1864) rávilágít. Azt írja a mester, hogy a rabbi nem adhat ki vallásjogi döntvényt, ha alkoholt fogyasztott előtte, ugyanakkor lehet bét din (vallási bíróság) tagja, akkor is, ha bort ivott. A különbség az, hogy a bét dinnek három tagja van, és ha egyikük éppen nem is a legélesebb, a másik kettő megtalálhatja a jó döntéshez vezető utat. Ezzel szemben a döntést hozó rabbi, mivel egyedül van, nem engedheti meg magának, hogy ne legyen tökéletesen tiszta a feje. Ebből kiindulva azt gondolhatnánk, hogy csak a magányos kohénnak (mint Áron) volt tilos alkoholt inni a szolgálat előtt, de a „te és fiaid” kifejezés megtanítja, hogy egy nagyobb számú csoport tagjaként is vonatkozott rá a tilalom.
Támogassa hitközségünket: OTP Bank: 11736116-20014397 |
Szép napot mindenkinek!
18.00-18.30: Tanulás zoomon
https://us02web.zoom.us/j/6579029560?pwd=T3FuRS96dkFaaXVPVWZPWnNpY1AvUT09
Meeting ID: 657 902 9560
Passcode: 917838